Noul context a făcut ca mai bine de o treime din anul școlar să se desfășoare online. Părinții s-au implicat activ în procesul educațional, alături de cadrele didactice, deși aproape 70% au continuat să lucreze de acasă, arată un sondaj realizat în luna mai de Editura DPH. Activitățile au urmat programa școlară, însă cei mai mulți dascăli au apelat la jocuri educative și resurse alternative pentru a face clasele online cât mai atractive pentru copii.

Dacă tehnologia a reprezentat o provocare pentru 51% dintre profesori și educatori, avantajul acestei perioade vine din modalitățile inedite pe care profesorii și părinții au ales să le folosească pentru a putea explica noțiuni din programa școlară, arată sondajul Didactica Publishing House* realizat în luna mai.

Astfel, peste 74% dintre cadrele didactice care au răspuns la acest sondaj au precizat că folosesc jocuri educative pentru a ilustra conceptele predate. 69% folosesc manualele școlare, iar 47% apelează la materiale realizate chiar de ei. În funcție de vârsta copiilor, cadrele didactice urmăresc programa școlară sau varianta sa simplificată (95%), în timp ce 4% au preferat să se concentreze pe activități extra-programă.

Ca partener pentru cadre didactice și părinți, dorim ca, prin feedbackul acestora, să identificăm cât mai bine nevoia de resurse educative pentru a continua procesul educațional de acasă. În portofoliul editurii sunt integrate cărți și jocuri cu o grafică atractivă, astfel încât copiii să asimileze prin joc noțiuni de fizică, chimie, matematică, istorie, geografie, vocabular, limbi străine într-o manieră distractivă, amuzantă, a precizat Florentina Ion, fondator Didactica Publishing House, editură specializată în publicarea de cărți și jocuri educative.

Buget lunar pentru materile alternative: 100-200 de lei

72% dintre părinți au declarat că copiii participă la cursuri online, iar 99% că și ei fac activități cu cei mici, majoritatea timp de 1-3 ore zilnic. Aproape jumătate susțin că încearcă să ajute copilul să aprofundeze materia predată online, în timp ce 60% îi învață noțiuni noi (în special părinții de copii cu vârstă preșcolară). Cărțile (93%), jocurile educative (75%) și experimentele (43%) reprezintă aliații preferați de părinți.

Se observă o tendință tot mai evidentă de implicare a părinților în continuarea procesului educativ, care se reflectă și în comenzile date. Dacă înainte de această perioadă cele mai multe comenzi mergeau spre cărți de povești sau materiale Montessori, în cazul copiilor de vârstă preșcolară, în ultimele două luni cărțile și jocurile cu o componentă educativă sau cele de tip trivia, casetele de experimente și puzzle-urile sunt preferate, a mai precizat Florentina Ion.

Potrivit sondajului DPH, 40% dintre părinți au alocat lunar 100-200 de lei pentru astfel de achiziții, iar 22% peste 300 de lei. Doar 2% spun că în această perioadă nu au cumpărat nimic special pentru a continua procesul educațional acasă.

Avantaje și dezvantaje ale școlii online

Cadrele didactice identifică printre provocările școlii online dificultatea în a menține copiii concentrați (47%), dificultatea în a explica noțiunile (40%), dar și intervenția fraților sau a părinților (20%). Pe de altă parte, părinții văd un dezavantaj în lipsa interacțiunii sociale cu colegii de clasă (83%), dar și faptul că este nevoie de ajutorul adulților pentru a participa la lecții (40%) sau de a înțelege noțiunile predate (32%).

De altfel, mai mult de jumătate dintre cadrele didactice consideră că este nevoie de ajutorul părinților pentru a se aprofunda noțiunile predate și pentru a se continua studiul individual. În plus, același procent estimează că în anul școlar următor vor trebui reluate anumite noțiuni pentru a se recupera sau aprofunda materia din aceste luni.

Avantajele acestei perioade sunt diferite din punctul de vedere al cadrelor didactice versus părinți. Dacă prima categorie apreciază digitalizarea care a făcut posibilă continuarea procesului educațional, două treimi identifică timpul petrecut cu copiii ca fiind principalul avantaj, fie că acesta a fost de reconectare sau de aprofundare a noțiunilor predate la școală. În plus, o treime a precizat că avantajul de a observa ce materie se predă copiilor este de notat ca parte pozitivă a lunilor de școală online.

Sondaj realizat la nivel național, în luna mai, online, la care au participat 571 de cadre didactice și 293 de părinți, din mediul urban și rural.


Poate te intereseaza si